Från och med höstterminen 2025 är förskolan i byn del av Dalbackens friskola. Dalbackens förskola håller till i hjärtat av Hemmingsmark och har en trivsam miljö med närhet till skog och mark.
På förskolan kommer det under hösten gå 21 barn som är mellan 1-5 år och är fördelade på två avdelningar: Krokodilen och Elefanten.
Vi är 5 pedagoger som delar på 4 heltidstjänster; 2 förskollärare och 3 barnskötare.
Vi vill att förskolan ska vara en plats där bra pedagogisk verksamhet, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmet ska barnen få möjlighet att utvecklas till ansvarskännande människor och samhällsmedborgare.
På Dalbackens förskola är flexibilitet och lyhördhet ledord. Dessa ord är viktiga för oss för att personal, föräldrar och barn tillsammans ska kunna skapa ett öppet och välkomnande klimat där alla känner sig trygga, sedda och hörda. Vi vill i verksamheten ta vara på barnens intressen, funderingar, åsikter och behov. Vi följer barngruppens resonemang och tankar för att med hjälp av dem kunna erbjuda en bra miljö där alla barn ska trivas och utvecklas utifrån sina förutsättningar. Vi är måna om att använda olika uttryckssätt och arbetsformer så att barnen får lära med alla sinnen!
Lite ditt och datt
Frukostserveras ca. kl.7.15
Lunch serveras kl.11.00
Mellis serveras ca. kl.14.00
Föräldramöte har vi i början av hösten och vi har ett obligatoriskt utvecklingssamtal under läsåret. Vid efterfrågan kan ytterligare utvecklingssamtal ordnas.
Ta inte med fika eller glass hemifrån på barnets Födelsedag – vi fixar firandet här på förskolan.
Ta helst inte med leksaker hemifrån. Om det är någon favorit som bara måste med på morgontimmen, så är det så klart ok. Den får bo på barnets hylla under dagen. Vi provar oss fram vad som fungerar, det ska vara barnet som är i centrum när det kommer till förskolan, det ska inte vara vilken leksak man har med sig som spelar störst roll!
Varje dag efter lunch har vi en vilostund som vi kallar Mysis där alla barn får en chans att komma ner i varv och till återhämtning. De yngsta sover, vissa i vagn och vissa inne på madrass. De äldsta lyssnar på en bok efter lunchen sen går de och vilar en stund och lyssnar på lugn musik eller en saga innan leken fortsätter. Till Mysis får barnen ta med ett eget örngott som kan kännas tryggt att ha samt ett gosedjur eller snuttefilt.
Vi har tre stående mål på Dalbackens förskola. Oavsett vad vi har för utvecklingsområde så är TRYGGHET, SPRÅK och UTEVISTELSE ständigt prioriterade:
TRYGGHET
Vi ser tryggheten som grunden för allt ett litet barn behöver. Ett stående mål på Dalbacken är därför att barn och föräldrar ska känna trygghet här. Att känna sig trygg och känna glädje och trivsel under sin vistelse i förskolan ser vi som en förutsättning för att utveckling och inlärning ska kunna ske.
Viktigt hos oss:
¤ Inskolningen får ta den tid den tar.
¤ Personalen är flexibel och har låg frånvaro.
¤ Flexibilitet, lyhördhet och glädje är ledord i vår verksamhet.
¤ Vi delar in barnen i mindre grupper, vilket gör att varje barn får utrymme och tid, blir sett och hört under en dag hos oss.
¤ Vi har några fasta rutiner under dagen som barnet möter varje dag.
¤ Vår verksamhet genomsyras av en tanke om att vi ska ha respekt för varandra, både vuxna och barn.
¤ Vi arbetar kontinuerligt med kamratskap och hur man bemöter andra människor för att skapa ett varmt, tydligt, tillåtande klimat i barngruppen, där alla känner sig välkomna.
SPRÅK
Det andra målet som står fast i vår verksamhet är att barnen på Dalbacken ska få möjlighet att utveckla ett användbart och uttrycksfullt språk. Tala, teckna eller på annat sätt kunna kommunicera med omvärlden. Ett välutvecklat språk är nyckeln till identitetsutveckling, social kompetens, lärande och att kunna göra sin röst hörd i den demokrati vi lever i.
¤ Vi lånar böcker på bokbussen som vi läser tillsammans med barnen varje dag. Vi samtalar om vad som händer i boken och vad vi kan se på bilderna. Ibland spelar vi teater utifrån sagan - språk är så mycket mer än det vi säger! Kroppen kan också berätta mycket.
¤ Vi vill väcka ett intresse för att man också kan kommunicera med det skrivna språket. Vi leker med bokstäver, ord, bilder. Vi får brev av hemliga figurer och tillsammans får vi följa skrivna meddelanden - till exempel ledtrådar som leder till en skatt.
¤ Dagligen pratar, frågar och resonerar vi med barnen för att utveckla språket. Ibland använder vi bilder som stöd och alla i personalen använder TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.
¤ Vi uppmuntrar till möten och samtal barnen emellan – vi lär av varandra!
¤ Musik och rytm är viktiga delar i språket!
¤ Rim, ramsor och sånger är dagliga inslag på förskolan.
UTEVISTELSE
Vi tycker att det är viktigt att barnen på Dalbacken vistas mycket utomhus. Där får de utveckla sin motorik och kroppsuppfattning och känna glädjen av att röra sig fritt, hoppa, leka, klättra och springa! De får också möjlighet att lära sig att känna respekt för allt levande och få en hur ens egna handlingar kan påverka miljön.
¤ Vi använder oss av våra fina utegårdar och också vår närmiljö med lekplats, skog, ishockeyplan, skidspår och fotbollsplan för att kunna ha meningsfull rörelse ute varje dag.
¤ Vi går med barnen i naturen och pratar om växter och djur, kretslopp och människans påverkan på naturen.
¤ Vi har ett kompisträd som vi hälsar på och leker tillsammans med för att konkretisera arbetet för barnen.
¤ Vi sorterar sopor på förskolan och barnen får hjälpa till att gå med det till återvinningsstationen.
Var inte rädd att komma med åsikter, funderingar och förslag om allt som har med förskolan att göra. Vi finns till för er och era barns skull, allas åsikter är viktiga för att verksamheten ska bli så bra som möjligt!